IKOS onderwijsbenadering

Eigentijds en open

IKOS onderwijs staat voor een eigentijdse, open benadering. Met de educatieve projecten en lessen wil IKOS kinderen aan het denken zetten over hun eigen religieuze context. Wat kan geloof betekenen voor de ander, voor de huidige samenleving maar ook voor jezelf? De lessen vormen kinderen in het ontwikkelen van een eigen leefstijl en helpen kinderen om respect met anderen om te gaan. Zo wordt onderwijs betekenisvol.

IKOS onderwijs werkt veelal met de didaktiek van het kindertheologiseren zoals dat is ontwikkeld door het Europese Netwerk van kindertheologen. In Nederland geïntroduceerd door Henk Kuindersma en Johan Valstar. Daarnaast zet
IKOS onderwijs veel coöperatieve werkvormen in om zo de dialoog te bevorderen.

Naast de narratieve benadering vanuit het christendom, zoekt IKOS onderwijs ook bewust verbindingen met andere wereldgodsdiensten en levensbeschouwingen.

IKOS onderwijs is niet verbonden aan een kerkelijke instelling.